HomeBlog - Page 5 1 2 3 4 5 6 7 8

۳- کارگاه چکامه نگاری

۳- کارگاه چکامه نگاری

 

کارگاه چکامه نگاری تارخ ادبیات ایران-جلسه دوم

رباعیات خیام از لحاظ فلسفي ، ٓانچنان عمیق و پر مغز و گوياست كه براستي حیرت انگیز مي باشد .اسرار ازل –راز وجود افرينش ، معماي هستي و …از جمله مسأيل فلسفي است كه فكر خیام را بخود مشغول ساخته استٓ

اسرار ازل را نه تو دانی و نه من وين حرف معما نه تو خوانی و نه من هست از پس پرده گفتگوی من و تو چون پرده در افتد نه تو مانی و نه من

تالش خیام در زمینه هاي فلسفي بر محور مشكالت و معماها و مجهوالت دور مي زند و سعي او برٓانست كه حقايق تلخ را بزباني ساده و همه فهم بیان كند و براي حل معضالت ، راه حل هاي منطقي و قابل قبول ارأيه دهد .

به هر حال اين پي گیريها و جستجو ها ، نشانه ٓانست كه خیام داراي يك انديشه و سلیقه مخصوص فلسفي مي باشد و درباره كأينات و جهان هستي با هوشمندي و فراست به مطالعه و نتیجه گیري دست مي زند و مسأيل دينی را احیانا بديده تمسخر می نگرد .يا به بیان ديگر در مسأيل ديني رياكاري نمي كند و به جاهالن عالم نما بي هیچ ترحمي مي تازد ،

از نظر گاه خیام فیلسوف ، هستي و پیدايش در مرگ و نیستي تجلي مي نمايد و راه زندگي به سرزمین مرگ منتهي مي شود كه خود سر منزلي مبهم و مرموز است

، در نتیجه ي پژوهشهاي مستمر و تحقیقات سالیان دراز عمر به اين نتیجه رسیده است كه براي درك بعضي از مسأيل مهم ، فكر بشر محدود است و چنین استدالل مي نمايد كه ما نمي دانیم از كجا ٓامده ايم و به كجا خواهیم رفت ، ٓانانكه رفته اند خبري نیاورده اند و عالوه اسرار ازل را نه تو داني و نه من چه كسي مي تواند به اسرار پي ببرد ، و گاه همین اسرار معماگونه را هم نفي مي كند و معتقد مي شود كه اگر اسراري هم باشد در زندگي چه تاثیري دارد ؟ و براين پايه :نتیجه مي گیرد كه چرا

انسان بیهوده به امید فرداي موهوم و نا ٓامده غصه مي بخورد

و باالخره “بهره گیري از دم گذاران زندگي را توصیه مي كند ” .چون حقیقت زندگي را به جز “دم “چیز ديگري نمي داند و با بلند نظري و ٓاگاهي توصیه مي كند كه براي چنین وضع “مضحكه “كه “زندگي “نامیده شده است ، نبايد درد و رنج را تحمل نمود و خود را دچار غصه و اندود كرد .راه چاه را در “خود بودن “و “خوش زيستن “مي داند و اعتقاد داد ، زماني

لذت بخش خواهد بود كه ٓادمي از قید ساخته و پرداخته هاي ذهني برهد .

از دي كه گذشت ، هیچ از او ياد مكن فردا كه نیامدست فرياد مكن بر نامده و گذشته بنیاد مكن حالي خوش باش و عمر بر باد مكن

خیام، اگر ز باده مستی، خوش باش؛ با ماهرخي اگر نشستی، خوش باش؛ چونعاقب ِتکارجهاننیستیاست، انگار که نیستی، چو هستی خوش باش.

کارگاه چکامه نگاری

خیام به قضا و قدر و سرنوشت و ٓانچه كه بوده و خواهد بود و يا اتفاق خواهد افتاد احتماال عقیده داشته و بحث در اين مورد را بي فايده دانسته است و مي گويد :

تا كي زچراغ مسجد و دود كنشت؟ تا چند زيان دوزخ و سود بهشت ؟ رو بر سرلوح بین كه استاد قضا روز ازل ٓانچه بودني بود نوشت.

به نظر خیام ، زندگي حالتي است بین مستي و هشیاري و در هشیاري خوشي هايي پنهانند و در مستي و بي خبري عقل دچار نقصان مي شود .

گر می نخوری طعنه مزن مستانرا بنیاد مکن تو حیله و دستانرا تو غره بدان مشو که می مینخوری صد لقمه خوری که می غالمست ٓانرا

تا هشیارم طرب زمن پنهانست چون مست شدم در خردم نقصاست حالي است میان مستي و هشیاري من بنده ٓان كه زندگاني ٓانست

خیام مردي است دنیا ديده و سرد و گرم کشیده.خیام خوش بودن را توصیه مي كند و به فرداي نیامده و گذشته از دست رفته نمیانديشد

گردٓاورنده :هستی ذوالرياستین نعمت اللهی

تا كي غم ٓان خورم كه دارم يا نه؟ وين عمر به خوشدلي گذارم يا نه پركن قدح باده كه معلوم نیست كاين دم كه فرو برم برٓارم يا نه

من بی می ناب زيستن نتوانم بی باده کشید بارتن نتوانم من بنده ٓان دمم که ساقی گويد يک جام دگر بگیر و من نتوانم

گويند کسان بهشت با حور خوش است من میگويم که ٓاب انگور خوش است اين نقد بگیر و دست از ٓان نسیه بدار

کاواز دهل شنیدن از دور خوش است

برنامه های کارگاه هنر – Sep 2017

 

PACC Monthly Programs SEPTEMBER 2017    

  • Sep 09 – تصنیف تو ای پری کجایی ( درامد – بیداد – شاهینی) +  تمرین دف
    Saturdays 10:00 am to 12:00 pm Music workshop – 12:00 to 1:30 Daf workshop
  • Sep 16 – تصنیف بگذر از کوی من ( درامد – چکاوک -بیداد- بیات راجع )+ کارگاه شعر
    Saturdays 10:00 am to 12:00 pm Music workshop – 12:00 to 1:30  Poetry Workshop
  • Sep 23 –  تصنیف یاد باد ان روزگاران ( درامد -چکاوک –  بیداد ) + تمرین دف
    Saturdays 10:00 am to 12:00 pm Music workshop – 12:00 to 1:30 Daf workshop
  • Sep 30 –  تصنیف امید عشق ( شوشتری ) + کارگاه شعر
    Saturdays 10:00 am to 12:00 pm Music workshop – 12:00 to 1:30  Poetry Workshop

 

بزرگداشت زنده یاد عطاالله بهمنش

This is a manual slide show,  please play the audio on top of each slide and scroll down to next slide. Thank you

















PACC – Iranian Cultural Immersion Night

شب ادبیات, شعر و موسیقی درکتابخانه کرافتون : Crofton

نویسنده رمان  « یکصد چادر»  آقای «ری کیچیک» تجربه خود را از تدریس در دانشگاه تهران میگوید. داراب شباهنگ و مهوش وطنخواهی از طرف کارگاه هنر با شعر و موسیقی ایرانی به این سخنرانی عمق بیشتری بخشیدند.
 

Iranian Cultural Immersion Night through Literature, Poetry and Music
Date/Time: Monday, August 7, 2017 - 6:30pm

Local Author, Rea Keech, presented his book “A Hundred Veils”, a novel based on his experience as an English teacher at the University of Tehran. The musical group, (PACC) Persian Arts & Cultural Communities , enriched the program with related Poetry by Rumi ,Hafez and Khayam

 

گل اومد بهار اومد

تصنیف گل اومد بهار اومد

صدای پوران . آهنگ از مجید وفادار. شعر از بیژ ن ترقی

دستگاه سه‌ گاه

گل اومد بهار اومد میرم به صحرا
عاشق صحراییم بی نصیب و تنها
دلبر مه پیکر گردن بلورم
عید اومد بهار اومد من از تو دورم

گر بیام از این سفر ای گل عذارم
از سفر طوق طلا برات میارم
دلبر مه پیکر گردن بلورم
عید اومد بهار اومد من از تو دورم

ز تو خواهم ز تو خواهم
عهد عشقی که بستی وفا کنی
یاد ما کنی
از چمنها گر گذشتی یاد من کن
گر شنیدی سرگذشتی یاد من کن
دلبر مه پیکر گردن بلورم
عید اومد بهار اومد من از تو دورم

گل اومد بهار اومد میرم به صحرا
عاشق صحراییم بی نصیب و تنها
خوش ادا بالا بلا شیرین زبونم
مانده ام دور از تو و از آشیونم

آشیونم رو گل خودرو گرفته
سبزه از هر گوشه تا زانو گرفته
گر بیام از این سفر ای گل عذارم
از سفر طوق طلا برات میارم

ز تو خواهم ز تو خواهم
عهد عشقی که بستی وفا کنی
یاد ما کنی
از چمنها گر گذشتی یاد من کن
گر شنیدی سرگذشتی یاد من کن
گر بیام از این سفر ای گل عذارم

Dance Performance: On Resistance

Dance Performance: On ResistanceFriday, August 18, 2017 at 8pm    TICKETS


 Immigration II

Raha Behnam Shabahang

Challenging the colonial gaze with moments that disrupt the passive witness

Disruption is an act of rebuilding the self.

On Resistance represents a spectrum of movement which challenges systems of control by reconfiguring the body into a medium for opposition.

Today’s shared purpose, resistance, is at once urgent and varied. Volume VII will present work by nine artists, each developing their own choreographies of resistance using strategies of conflict, transgression, and care. On Resistancerepresents a spectrum of movement which challenges systems of control by reconfiguring the body into a medium for opposition.


Raha Behnam Shabahang

THE WORK // The initial iteration of this work engaged with the exotifying nature of the performing “other” by implicating audience members in the performance through conversation and requests. “Immigration II” continues this exploration with other means of resisting and challenging the colonial gaze, through moments that disrupt the comfort of witnessing a performance as passive witness. Playing with products of both Iranian and US culture, the work is a pastiche of moments; some appearing strange in their familiarity, others confronting the witness as familiar tropes of the “other.”

BIO // Raha Behnam is an Iranian-born, Canadian-raised, US-based dance artist and scholar. She holds a Master in Urban and Regional Planning from the University of Illinois, Urbana-Champaign, and Bachelor in Dance and Anthropology from the University of Maryland. Raha’s interests lie at the intersections of urban politics, postcoloniality and embodiment. She has performed the works of Tino Seghal and Abby Crain in San Francisco, and presented work at The Knockdown Center, and FRESH festival in San Francisco.

STATEMENT // Conceived and born almost a decade after the Iranian revolution, my life has arisen out of the dust of destruction, turmoil, death, hope, and the sweat of my people.  Today, I live in the United States, disconnected and constantly searching for the roots of my being, my knowing, and my home.  I work with whatever medium is available – my body, images, words – to appropriate, manipulate, express, and transform my experiences of dislocation, otherness, and absence.

سروده های ماندانا خضرايى

سروده های ماندانا خضرايى:

 ماندانا خضرايى ، شاعر و خواننده موسيقى ايرانى در ٣ بهمن ١٣٥٨ در شهر كرمان چشم به جهان گشود.
  • نخستين نغمه هاى آوازى و سازى را از پدر شنيد كه صدايى خوش داشت و به رديفهاى آوازى مسلط بود و از مادر كه ساز تار را مى نواخت.
    وى در كودكى نواختن ساز سنتور را نزد استاد زنده ياد خليل برهانى فرا گرفت . او كه از همان كودكى به هنر علاقه خاصى داشت ، خوشنويسى به سبك نستعليق را نزد استاد جمال الدين مودب فرا گرفت و در سن ١٣ سالگى نائل به دريافت مقام سوم كشورى در مسابقات خوشنويسى شد. وى كه از كودكى به شعر و ادبيات فارسى نيز علاقه ويژه اى داشت ، از همان كودكى شعر مى سرود و بارها مورد تشويق اساتيدى چون دكتر فرهاد ناظرزاده كرمانى و هوشنگ مرادى كرمانى قرار گرفت .
    ماندانا كه فارغ التحصيل رشته معمارى در مقطع كارشناسى ارشد است ، در دوران دانشجويى و همزمان با تحصيلات دانشگاهى به فراگيرى آواز و رديفهاى آوازى نزد استاد هنگامه اخوان پرداخت.
    وى در سال ٢٠٠٩ ميلادى از ايران مهاجرت كرد و هم اكنون ساكن ايالت ويرجينيا در كشورِ آمريكاست و در كنار فعاليت در زمينه موسيقى و ادبيات و آموزش آواز، در يك شركت طراحى و مهندسى مشغول به فعاليت در زمينه معمارى نيز مى باشد.
    وى فعاليت حرفه اى خود در زمينه موسيقى را با انتشار آلبومى به نام شب تنهايى با همكارى هوشنگ فراهانى آغاز كرد كه حاصل اين همكارى انتشار تصانيف :شب تنهايى ، حديث وفا ، به سوى تو ( بازخوانى) ، شمع خاموش ، روزگار كودكى ( بازخوانى) ، ماه و سنگ بوده است.


آزمون تیوری موسیقی

هنرجویان عزیز

  برای آموزش و یادآوری آموخته های قبلی تیوری موسیقی ، یک آزمون در دو قسمت  تهیه کرده ایم که قسمت اول آن در اینجا ضمیمه شده تا ضمن مرور آن چه تا کنون  یاد گرفته اید از شما در خلال تمرین های هفتگی امتحان گرفته وبعنوان امتیاز درپیشرفت شما ثبت گردد. لطفا با کلیک و ورود به آزمون درزیر ، ان را چاپ و به سوالات  پاسخ دهید. این سوالات را بعدا در خلال جلسات سلفژ از شما خواهیم پرسید.

آزمون تیوری موسیقی

 


پاسخ به سولات

پاسخ به برخی سولات :

س: هدف از تصنیف خوانی در برنامه شما جیست؟

ج: تصنیف خوانی بخشی از یک برنامه بزرگتر فرهنگی ست. هدف استراتژیک ما ارتقاي آگاهی و صلح از طریق هنر و فرهنگ است. برای چنین هدفی شناخت و زیبایی شناسی هنر در زمینه های گوناگون از آنجمله هنر موسیقی شعر و نقاشی وسیله بسیار موثری ست. تصنیف خوانی در کنار فراگیری دانش و زبان موسیقی علاوه برجنبه های روحی و روانی یک تجربه عملی در یادگیری زبان و درک زیبایی شناسی موسیقی ست. این پروسه ممکن است که آهسته و طولانی بنظر برسد ولی جذابیت و تاثیر گذاری آن همینقدربس که بیش از دوسال از شروع این برنامه میگذرد و ما با استقبال بیشتری روبرو هستیم.

س: تصنیف خوانی شامل چه تجربه هایی میشود؟

ج: تصنیف خوانی به تنهایی خواندن آوازهمراه با موسیقی ضربی و بر اساس اشعارقدیم و جدیدست که به نوعی منعکس کننده شرایط فرهنگی دوره ای از زندگی جامعه ما بوده است. این تصنیف ها برای نسل های گدشته نوستالژیک و یاداورخاطرات تلخ و شیرین گذشته است و بازخوانی این تصنیف ها در رهایی از تنگناها و بازیابی توان روانی غیر قابل تنکارند. علاوه بر این اصولا اجرای موسیقی  درمقایسه با فقط گوش کردن تفاوت کیفی بسیاری دارد. ارتعاشات فبزیکی صوت در مغز باعث ترشحات محرک انرژی زا و تخلیه روانی میشود. داستانهای فراوانی در تایید خواص انرژی زای موسیقی نقل میشود از جمله موسیقی تراپی که از شیوه های موثر در معالجه امراض روانی است.

درکنارتصنیف خوانی  مهارت های عام سلفژ :  نت خوانی نت نویسی و پرورش گوش موسیقی و دانش عمومی برای شنیدن و لذت بردن حرفه ای تر از موسیقی و آماده گی بیشتردر فراگرفتن آلات موسیقی و یا آوازخوانی و نهایتا توان و جرات بیشتربرای نقد و خلق هنری است.

علاوه بر مهارت های عام سلفژ که شامل فراگرفتن دانش بین المللی موسیقی میشود این آ موزش به شناخت تحليلي و بررسی دستگاه های موسیقی ایرانی ادامه می یابد و بسیاری از نقاط کور و نا اشنای موسیقی ایرانی را قابل درک و فهم برای عموم میگرداند.

س: آموزش تحليلي تصنيف خواني چيست؟

ج: آموزش تحليلي در واقع شناخت موسيقي ايراني است كه شامل سلفژو تيوري عمومي موسيقي و موسيقي ايراني بطور خاص است. تصنيفخواني بخش عملي و تجربي ان است كه در ادامه به شناخت دستگاههاي ايراني و در مجموع لذت بردن بيشتر از موسيقي كمك ميكند.

س: چه كساني در اين كارگاه ميتوانند شركت كنند؟

ج: كارگاه موسيقي براي عموم از مبتدي گرفته  تا هنر جوياني كه بطورعملي مشغول آموزش ساز و آواز هستند مفيد فايده خواهد بود.

س: كساني كه قبلا ساز و آواز كار نكرده باشند چه استفاده اي از اين كلاسها نسیبشان  ميشود.

ج: هستند بسيار كسان كه ميل دروني به هنر ها از جمله موسيقي دارند و بعلت فقدان شرايط لازم همواره از دست زدن به يك تجربه ملموس محروم بوده اند. ويا بعلت فرضيات ذهني مثلا نداشتن استعداد و يا قايل شدن به يك شكاف عميق بين هنرمند و بي هنراز محشور شدن و ممارست با انواع هنر ها دور افتاده و فقط به ستايش ومصرف كننده صرف هنر بسنده ميكنند

يك مصرف كننده خوب و حرفه اي كسي است كه دانش و آگاهي بالاتري از هنر دارد. شناخت عمومي و علمي از هنر ، باعث ارتقاي درك كيفي از هنر  میشود.

اگر سولات بیشتری دارید ما را جریان قرار دهید تا زوایای بیشتری از این حرکت فرهنگی روشن شود.

تجربه شما که در این پروسه شرکت داشته اید چیست؟ لطفا روایت خودتان را از این تجربه بنویسید تا ما در اختیار دیگران قرار دهیم. با سپاس از همکاری شما.

ساختار موسیقی

شناخت ساختار یک قطعه موسیقی
در ادامه شناخت نظری و عملی موسیقی پس از اشنایی با الفبا ی زبان موسیقی به برخی قواعد یا گرامر در تولید موسیقی می پردازیم.
بعضی ها ممکن است فنون نوازندگی و یا خوانندگی را با هنر موسیقی مترادف بدانند. در حالیکه نوازندگی و یا خوانندگی فنون پراهمیت و دشواری هستند ولی  صد  زیادی از نوازندگان و یا خوانندگان  آثار هنرمندان دیگری را  اجرای میکنند. اکثر نوازندگان و یا خوانندگان خود ممکن است از شناخت موسیقی بی بهره باشند.
اگرچه سواد موسیقی بخودی خود کسی را هنرمند نمیکند ولی مسلما بیشترین اثر را در رشد و تعالی هنر بازی میکند. در اینجا ما سعی داریم که صرفا به پایه های درک و شناخت ساختار موسیقی بپردازیم. لطفا برای شروع به ویدیوی زیر مراجعه بفرمایید.

How to Write a Melody?  آهنگ سازی

تمرین آهنگ سازی:

این فرصت خوبیست که ضمن تجزیه و تحلیل و ساخت یک ملودی  به امکان خلق یک اهنگ هم فکر کنیم و ازصرفا از جنبه مصرفی به موسیقی نگاه نکنیم.

برای ساختن یک آهنگ روش های متفاوتی وجود دارند ساده ترین آن داشتن یک احساس و زمزمه یک ملودی برای بیان آن احساس و به تدریج پروراندن آن با استفاده از دانش و تکنولوژی موسیقیایی. از انجا که در فرهنگ ما ادمها به راحتی ازطریق شعر به بیان احساسات خود استفاده میکنند و اینگونه میتوانند از موسیقی در بیان احساس شعر مربوطه بهره بگیرند در اینجا دوست عزیز ما آفای توکلی که خود در سرودن شعر و نوازدنگی ویولن زمینه و آمادگی قبلی دارند قطعه ای در دستگاه سه گاه و متاثر از شعر سروده خودشان تحت عنوان « بزن دل من » ساخته اند.
البته توجه داشته باشید که موسیقی یک هنر کاملا مستقل بوده ووابسته به شعر ویا هنرهای دیگر نیست.

 لطفا گوش کنید:

قطعه ای در دستگاه سه گاه که متاثر از شعر سروده آفای توکلی
تحت عنوان « بزن دل من »


  : منابع تیوریک

تصنیف وطن من – دستگاه سه‌ گاه

 تصنیف وطن من

آهنگساز: مشکاتیان 

سروده از ملک الشعرای بهار

با صدای ایرج بسطامی

سروده از ملک الشعرای بهاپ

 

 2     ای خطه ایران مهین، ای وطن من

ای گشته به مهر تو عجین جان و تن من

 

دور از تو گل و لاله و سرو و سمنم نیست

ای باغ و گل و لاله و سرو و سمن من

 

تا هست کنار تو پر از لشکر دشمن

هرگز نشود خالی از دل محن من

 

دردا و دریغا که چنان گشتی بی برگ

کاز بافته خویش نداری کفن من

 

و امروز همی گویم با محنت بسیار

دردا دردا دردا و دریغا وطن من وطن من

ای خطه ایران مهین، ای وطن من

گپكي با خالق خلق : سروده نوشین

سروده نوشین
۲۲ جون ۲۰۱۷

ساعتي پيش كه بيدار شدم
غم و غصه ها شنيده غرق اخبار شدم
رفتم به سراغ گيشه اَي با تلفن
تا زنم من گپكي با خالق خلق و جهون
كفتمش اَي دوستم مي شنوي
يا كه پنبه كرده در گوشو دگر نا شنوي
گر چنين است بكن چشمان باز
تو ببين دور و برت را همه با راز و نياز
گفته بودند كه عادل هستي
پس چه شد دل بندگان بشكستي
بعضي در خوردن اب قلوپ قلوپ
ان دگر نه قطره اَي درون لپ
سفره ها رنگين كني در خانه أي
ان دگر دارد نه نآن و دانه اَي
ان طرف من بنگرم صلح و صفا
سوي دگر جنكو خمپاره بپا
كودكان بي پناه در كوچه ها
يا كه در درون كارتن جا بجا
ان طرفتر بچه اَي لوس و بلا
من ندارم ديجيتال زر زر هوا
ان يكي در قصر و ان پرده طلا
ديگر خوابد درون قبر ان نا مرده ها
اين چه شد ، ان عدل و ان دادت كجا
پس چرا أصلا نباشد ان تساويت بجا
گفتمش أيا ترازويت دگر گم گشته است
يا كه يك ديوانه اَي ان مهره هاش هك كرده است
دستها بردم بسوي أسمان
گفتمش جز تو نباشد بندگانت را امان
أشكها جاري شد إز چشمان من
بند امد ان زبان إز هقو إز هقان من
شخصي امد در ميان خط ما
كه زمانت بسر امد گوشيت را كن رها
گفتمش آلو آلو بمن بده قدري زمان
تا كنم شكرش به أنچه هست ما رادر جهان

برنامه های کارگاه هنر :July 2017

PACC Monthly Workshops

Programs for July 2017 – Dastgah e‘ Nava & Segah

برنامه های ماهیانه کارگاه هنر –  ویژه دستگاه نوا و سه گاه


  •  July 01 –  کارگاه شعر +  دستگاه نوا:  تصنیف جان جهان   
  •  Saturdays  10:00 am to 12:00 pm Music – 12:00 to 1:30 Poetry
  •  July 08 – تمرین دف + دستگاه سه گاه تصنیف آواز دل
  •                                 Saturdays  10:00 am to 12:00 pm Music – 12:00 to 1:30 
  •  July 15 –  ساخت آهنگ + دستگاه سه گاه تصنیف وطن من
  • Saturdays  10:00 am to 12:00 pm Music – 12:00 to 1:30 

 July 22 –تمرین دف + دستگاه سه گاه تصنیف آسمان عشق

Saturdays  10:00 am to 12:00 pm Music – 12:00 to 1:30 

 July 29 – کارگاه نقاشی + دستگاه سه گاه تصنیف گل اومد بهار اومد

Saturdays  10:00 am to 12:00 pm Music – 12:00 to 1:30 

——————————————————————–

Please follow our workshop instructions on our website

 Address: 11304 Spur Wheel Ln. Potomac , Md. 20854


 

Dear Friends,

We would like to welcome you to the Summer season of PACC programs including music, poetry and visual arts. These workshops are mainly designed to engage our community members mentally and practically with arts and culture. 

Starting in May, 2017, our Music Workshops (Tasnif Khani – کارگاه هنر ) have been divided into “Monthly Sessions”, with each session dedicated to one “Persian Dastgah”- دستگاه, allowing more time to study the basics , and review important characteristics of each Dastgah شناخت نظری و عملی موسیقی ایرانی – دستگاه

Two class in each month, will be dedicated to Poetry workshops (زبان و زیباییی شناسی شعر ) continuing with Music. We encourage everyone to attend both to experience the full effect.

In addition to music and poetry workshops there will be other complementary practices such as Daf, Setar each month to follow the (Tasnif Khani – تصنیف خوانی ) to enhance the sense of rhythm and for people who love the instrument.

To help us better organize and prepare for our sessions, we ask that you register for each session in advance, either in person, or online. (A contribution of $40 will automatically register you for one month).

We rely on your support and contributions to continue these programs. To register and contribute to our program, please:

1- Contribute by going to “ حماﯾﻳت مالی Donation” on top of the sidebar, and select Music workshop $40, from the drop-down menu. http://www.artpars.org/Honar/حماﯾﻳت مالی -donation.

2- Subscribe to our mailing list by going to our website and enter your name and email in the اشتراک و خبر نامه section on the right: , http://www.artpars.org/Honar/

If you wish to contribute by check or cash, please submit your contributions to Shirin or Firouzeh.
To continue your contributions on monthly basis please let us know and we will send you monthly invoice.

Contributor’s names will be listed on the site; if you don’t wish for your name to be listed, please let us know. Email reminders will be sent to the list for the upcoming lessons/programs. Please make sure you are included in our mailing list. 

Thank you for your support and cooperation. We need your feedback and appreciate your testimonials.


PACC EXECUTIVE COMMITTEE

تصنیف الهه‌ ناز – ۲- آواز دشتی

 کارگاه هنر: تصنیف خوانی

  ( آوازهای دستگاه شور )  ویژه ماه جون 

۲- آواز دشتی
 

تصنیف الهه‌ ناز 

( دهم جون ۲۰۱۷ ) ساعت ۱۰ – ۱۲

 11304 Spur Wheel Ln. Potomac , Md. 20854


آهنگساز: اکبر محسنی  ترانه‌ سرا: کریم فکور


متن کامل شعر الهه ناز از استاد بنان

باز ای الهه ی ناز با دل من بساز
کین غم جانگداز برود زبرم

گر دل من نیاسود از گناه تو بود
بیا تا ز سر گنهت گذرم

باز می کنم دست یاری به سویت دراز
بیا تا غم خود را با راز و نیاز
ز خاطر ببرم

گر نکند تیر خشمت دلم را هدف
به خدا همچو مرغ پر شور شعف
به سویت بپرم

آن که او
به غمت دل بندد
چون من کیست؟
ناز تو
بیش از این
بهر کیست؟

تو الهه ی نازی در بزمم بنشین
من تو را وفا دارم بیا که جز این
نباشد هنرم

این همه بی وفایی ندارد ثمر
به خدا اگر ازمن نگیری خبر
نیابی اثرم.


آشنایی با دستگاه شور


گوشه های دشتی در آواز دشتی

تهیه و اجرا : بهراد توکلی

متن کامل شعر الهه ناز از استاد بنان

باز ای الهه ی ناز با دل من بساز
کین غم جانگداز برود زبرم

گر دل من نیاسود از گناه تو بود
بیا تا ز سر گنهت گذرم

باز می کنم دست یاری به سویت دراز
بیا تا غم خود را با راز و نیاز
ز خاطر ببرم

گر نکند تیر خشمت دلم را هدف
به خدا همچو مرغ پر شور شعف
به سویت بپرم

آن که او
به غمت دل بندد
چون من کیست؟
ناز تو
بیش از این
بهر کیست؟

تو الهه ی نازی در بزمم بنشین
من تو را وفا دارم بیا که جز این
نباشد هنرم

این همه بی وفایی ندارد ثمر
به خدا اگر ازمن نگیری خبر
نیابی اثرم.


آشنایی با دستگاه شور


گوشه های دشتی در آواز دشتی

تهیه و اجرا : بهراد توکلی

۲- چکامه نگاری بیت

ساعت 12:00 – 1:00  روز شنبه June 03 , 2017 در   11304Spur Wheel lane Potomac MD

چکامه نگاری – بیت

   

آنکه بی باده کند جان مرا مست کجاست           آنکه بیرون کند از دیده و دل دست کجاست

جلسه دوم: 

بیت در شعر

الف/ کلیات: 

بیت واحدی معنادار از شعرفارسی است که از دو مصراع تشکیل گردیده است. آنچه درساخت بیت دارای اھمیت است ارتباط وزنی، میزانی و معنائی دو مصراع تولید کننده بیت است.

ب/ اھداف برنامه: 

ھدف از این جلسه، تحلیل بیت و درک ارتباط مصراع مولد بیت است. درنھایت به شیوھای ساخت بیت میپردازیم.

ج/ مراحل کار:

– تعریف “بیت” به عنوان واحد معنادار شعرفارسی – شناخت نظم شکلی، مصراع مولد بیت – شناخت نظم معنائی، مصراع مولد بیت – روش طراحی)ساخت( یک بیت – نگارش یک مصراع

ب/ بخش عملی: در این بخش ھنرجویان مصراع نوشته شده در جلسات قبل را قرائت
مینماید. و از ھر مصراع دو بیت استخراج میگردد.

با توجه به آنکھ مھمترین بخش شعر نگارش بیت است. این تمرین چندین بار تکرار میگردد.


تمرین جلسه اول: جملات زیر را به مصراع تبدیل نمائید ) سعی شود از روش ھای مختلف استفاده شود(

۱( من تو را دوست دارم

۲( بھار دل انگیزی داریم

۳( تنھا دردی کھ درمان ندارد مرگ است

 ۴) جملاتی را به نثر نوشته وسپس به مصراع تبدیل کنید ( برمبنای علاقه شخصی)

سارا دانشپور پیانیست برجسته ایرانی

آخرین کنسرت سارا دانشپور

DANESHPOUR Sara

Mozart Concerto No 25 in C Major, K 503

 at the Arthur Rubinstein Piano Master Competition (May, 2017, Tel Aviv)

Published on May 12, 2017

DANESHPOUR Sara performs Mozart Concerto No 25 in C Major,


Piano Gems:Prokofiev—Piano Sonata No. 7 in B-flat major, Op. 83.Part 3.

 


جنبش زن ....... زنان موفق - سارا دانشپور

سارا دانشپور قطعات مختلفی را با پیانو در حضور نوازندگان برجسته ایرانی نواخته است،مجمعی که در آن شهرام ناظری-خواننده ایرانی،لوریس چکنوواریان-رهبر ارکسترسمفونیک در تهران،مشاور بخش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرزین پیروز پی،نمایندگان رسانه های خبری بودند.دانشپور به عنوان یک پیانیست شانزده ساله هم اکنون دانشجوی دانشگاه فیلادلفیای ایلات متحده در رشته موسیقی است.در این جشن که سه سال پیش به منظور سیصدمین سالگرد ظهور پیانو در واشنگتن برگزار شد،نوجوانان سیزده ساله قطعاتی را با پیانو اجرا کردند.دراین جشن سارا دانشپور هم شرکت داشت و قطعاتی را نواخت.قبل از اجرای کنسرت،پیروزی پی،اظهار کرد که اجرای دانشپور،اولین مرحله از معرفی هنرمندان نابغه ایرانی از سراسر دنیا است.در این جشن چکنواریان،دانشپور را به عنوان یک پیانیست جوان و نابغه معرفی کرد که آینده درخشانی در انتظارش میباشد. 

http://www.saradaneshpour.com/index.php

تصنیف مجنون نبودم – شور

 آشنایی با دستگاه شور


مجنون نبودم

سومین تصنیف خوانی در دستگاه شور روزشنبه 20 می 2017

 آواز سیما بینا    –   آهنگ محلی خراسان


مجنون نبودم

مجنون نبودوم مجنونم کردی
از شهر خودوم بیرونم کردی یار
کدوم کوه و کمر بوی تو داره یار
کدوم ماه جلوه روی تو داره
همون ماهی که از قبله زند فریاد
نشون از طاق ابروی توداره

مجنون نبودم مجنونم کردی
از شهر خودوم بیرونوم کردییار

الا دختر که موهای تو بوره یار
به حموم میروی راه تو دوره
به حموم میروی زودی بیایی یار
که اتیش بر دلوم مثل تنوره

مجنون نبودوم مجنونوم کردی
از شهر خودوم بیرونوم کردی یار

ستاره در هوا نقش زمین یار
خودوم انگشتروم یاروم نگین
خداوندا نگهدار نگینش باش
کهیاراولو اخرهمینه

مجنون نبودوم مجنونوم کردی
از شهر خودوم بیرونوم کردی یار


click to play the note

 


 تصنیف چهره به چهره روبرو

 در دستگاه نوا

شناسنامه و شعر و جدول ریتم کلامی

روز مادر را به همه مادران زحمت گش و فداکار ایران تبریک میگوییم

روز مادر را به همه مادران زحمت گش و فداکار ایران که در دفاع از حیثیت فرهنگی سیاسی و اجتماعی  در مقابل حکومت اسلام طالبانی در سرتاسر ایران و در زندانها و زیر شکنجه ها ایستادگی کرده اند و بهترین فرزندان ایران را در دفاع از مام وطن فداکردند تبریک میگوییم 

پيرى و جوانى – سروده حسام یوسفی

سروده حسام یوسفی

پيرى و جوانى

الا پير دانا، تو خود خوب دانى

نيابى دگر روزگار جوانى

همه عمر طى شد به دنبال فردا

مگر چيست فردا، به جز ناتوانى

مكن فكر فردا تو امروز اى دوست

اگر باشدت اندكى اب و نانى

ندانى كه فردا برايت چه دارد

كه امروز در حسرت ان بمانى

غنيمت شمر اين دو روزى كه هستى

اگر چه نمانده است جز نيمه جانى 

دل امروز خوش دار و ماتم رها كن 

كه پيرى است اينده ى هر جوانى.


در باره  دکتر “محمد پروا”

دکتر “محمد پروا” متولد 1346 در شیراز می‌باشد. او همزمان با تحصیل در دانشکده معماری، به حوزه ادبیات وارد گردیده و در خصوص هنر و ادبیات ایران به تحقیق پرداخت. وی پس از فارغ التحصیلی ،  مشغول به تدریس در دانشکده هنر ومعماری در شیراز گردید. علاوه بر فعالیت حرفه در حوزه مهندسی معماری با انجمن‌های فرهنگی و ادبی شیراز در ارتباط بود. به توجه به علاقه وی به میراث فرهنگی، شروع به تاسیس انجمن‌هایی در راستای معرفی میراث فرهنگی به جهانیان گردید.

وی با ورود به حوزه میراث فرهنگی به این حوزه توجه خاصی نمود و با محوریت تاریخ هنر ایران جلساتی را برگزار نموده و درنهایت ثمره آن جلسات به تالیف کتابهای علمی و هنری در حوزه تاریخ هنر بود. دو کتاب “فرهنگ نامه هنر ایران” و “فرهنگ نامه هنر شیراز” نتایج مطالعات او در حوزه تاریخ هنر بود. علاوه برآن در حوزه داستان نویسی به تدریس پرداخته و کتاب “زندگی و دیگر هیچ” مجموعه‌ای است از داستان‌های او.  در حوزه شعر  دو مجلد  “بودن و دیگر هیچ” در پنج دفتر مجموعه اشعار او می باشد.

سروده ها:

 جوابیه ای به شعر “خانه من” سروده زنده یاد دکتر خسرو فرشید ورد. روحشان شاد و یادشان گرامی.

تقذیم به همه هموطنانی که در مهاجرتند و همه مهاجرانی که در انتظار وصال به خاک وطن

 

 


آثارمنتشر شده

چکامه نگاری – 1

۱- تعریف شعر

۲- چکامه نویسی – مصراع

 

آنکه بی باده کند جان مرا مست کجاست   آنکه بیرون کند از دیده و دل دست کجاست

جلسه اول: شناخت کوچکترین واحد شعر و نثر

الف/ کلیات: گرچه شعر یک پیکره کامل و پیوسته است اما این پیکره از اجزاء کوچکتری تشکیل گردیده کھ ھر جزء، دارای ساختاری مشخص و مدون است. برای شناخت شعر چه به عنوان سراینده شعر و چه به عنوان خواننده باید بھ روند آفرینش کوچکترین واحد شعر)مصراع( آشنا گردیدم.

ب/ اھداف برنامه: ھدف از این جلسه، شناخت مبانی زیباشناسی شعر و آشنایی با مصراع به عنوان کوچکترین واحد شعری است. در این راستا ھنرجویان پس از شناخت تفاوتھای نظم و نثر به تحلیل کوچکترین واحدھای تشکیل دھنده آن دو میپردازند.

ج/ مراحل کار:

– تعریف “جمله” به عنوان واحد تولید نثر – تعریف “مصراع” به عنوان واحد تولید نظم – روش طراحی یک مصراع – نگارش یک مصراع

ب/ بخش عملی: در این بخش ھنرجویان حدودا بین ٤ تا ١٠ بیت از شعری را به انتخاب شخصی برای کلاس انتخاب نموده و قرائت مینماید. در انتخاب شعر تنھا ملاک مورد نظر سلیقھ ھنرجو می باشد. (در صورت انتخاب “رباعی” و یا “دو بیتی” ھنرجو میتواند تعداد ابیات را کمتر انتخاب کند)

با توجه به اینکه، شعر انتخابی، تحلیل میگردد، لذا نیاز است شعر به روی کاغذ نوشته یا پرینت
گردد. )اشعاری کھ بروی موبایل و یا کامپیوتر است امکان تحلیل ندارد و ترجیحا دو نسخه از شعر تهیه شود(

موفق باشید- محمد پروا


آقای  دکتر “محمد پروا” در راه اندازی کارگاه شعرهمراه با گارگاه هنرهمت گمارده و مطالب و منابع مورد نیاز این کارگاه نو پا را تدارک دیده اند. شناخت زبان و زیبایی شناسی شعر , چنانکه در موسیقی , اگر با عمل همراه نگردد در حیطه نظر محدود و بتدریج به فراموشی سپرده میشود. بنا بر این کارگاه ضمن اینکه به حافطه شعری بسنده نمیکند به مکاتیزم درک وخلاقیت هنری در نظروعمل تاکید میورزد. سرودن شعر برای همگان ممکن واموختنی ست. هنر شعر گفتن علاوه برفنون زبانی به خلاقیت وعوامل دیگری وابسته است که به انها خواهیم پرداخت.

 


 کارگاه شعر۲– بخش دوم – May 06,2017 


اهمیت شعر در موسیقی

ردیف موسیقی و دستگاه شور

تصنیف  شور – بخش ۱  

ای عاشقان در دستگاه شور

آهنگ : محمدرضا لطفی ،آواز: زویا ثابت  

ضرب اهنگ 5/4 ( 123 – 12  ) 

ای عاشقان

امیر هوشنگ ابتهاج – ا.ه.سایه

ای عاشقان ای عاشقان پیمانه ها پر خون کنید 

و ز خون دل چون لاله ها رخساره ها گلگون کنید

آمد یکی آتش سوار بیرون جهید از این حصار

تا بر دمد خورشید نو ٬ شب را ز خود بیرون کنید

آن يوسفِ چون ماه را از چاهِ غم بيرون كشيد
در كلبه‌ي احزان چرا اين ناله‌ي محزون كنيد

از چشم ما آيينه‌اي در پيش آن مه رو نهيد
آن فتنه‌ي فتانه را بر خويشتن مفتون كنيد

دیوانه چون طغیان کند زنجیر زندان بشکند

از زلف لیلی حلقه ای در گردن مجنون کنی

دیدم به خواب نیمه شب خورشید و مه را لب به لب

تعبیر این خواب عجب ای صبح خیزان چون کنید

نوري براي دوستان، دودي به چشم دشمنان
من دل بر آتش مي‌نهم، اين هيمه را افزون كنيد

زين تخت و تاج سرنگون تا كي رود سيلاب خون؟
اين تخت را ويران كنيد، اين تاج را وارون كنيد

چندین که از خم در صبوح خون دل ما می رود 

ای شاهدان بزم کین پیمانه ها پر خون کنید


منابع: شعروموسیقی

انواع موسیقی در شعر : از کتاب ردیف و موسیقی شعر

پیش ردیف موسیقی

اهمیت شعر در موسیقی

    ردیف موسیقی ایران و سیستم

 اهمیت ردیف موسیقی

 تعریف ردیف آوازی و ردیف سازی

سرگذشت ردیف

پیش ردیف

تاریخ موسیقی ایران:       ۱. پیش از ورود اسلام         ۲. بعد از ورود اسلام

دکتر ناصر سعادت – ترديد كن

ترديد كن ، ترديد كن در ترك جان ترديد كن
در ترك دل ترديد كن ، اي جان جان ترديد كن
در بينش و در دانشت ، در قدرت و در كوششت
انديشه هاي كشت ،اي بي زبان ترديد كن
گر بد دلي و رو ترش اي وأي خود دان و خموش
از خود مرنجان جان خوش ،اي بي أمان ترديد كن
در لعن دنيا و زمان ، در لعن مردم ، اين و ان
چشم خود از خود وا مزن از بد دلان ترديد كن
از نفرت و ظن دور شو از ماه و از من دور شو
از خود پرستي دور و از اهرمنان ترديد كن
از وهم و از تقليد هم، از گفت كژ از درد و غم
از تهمت مرد كرم ، از بي نشان ترديد كن
گر فكر تهمت در سرت ، كژ بافي و گژ
كژ فكرتي اي بر درت بنشسته ايوان و ددان ترديد كن
با فكر نآن نان مي شوي ، در فكر جان جان مي شود
در فكر زر زرگر نشان ، از غافلان ترديد كن

زبان و زیبایی شناسی شعر- مقدمه

اگربرای هر یک از اشکال شعور اجتماعی چون علم و فلسفه و هنر زبان ویژه ای قایل باشیم , مانند ریاضی زبان علم و منطق زبان فلسفه , پس زبان برای هنر چگونه است؟ و آیا هنرهای موسیقی , شعر , نقاشی , سینما و … زبان واحدی دارند؟
برای مثال زبان در موسیقی متشکل ازعناصر صوت و زمان و قواعد درونی انها ست. در نقاشی عناصر فرم و رنگ و قواعد درونی بین شان. زبان شعر دارای چه عناصر و قواعدی ست؟
در ادامه سومین دوره مقدماتی کارگاه موسیقی هم اکنون دور پیشرفته تراز شناخت نظری و عملی به تلفیق شعر و موسیقی و ساختار یک قطعه موسیقی میپردازیم. اگر بخاطر داشته باشید در صحبتهای قبلی برای یافتن یک برنامه انتقالی و شروع  کارگاه شعر و روش مشابه تجربه کارگاه موسیقی را مطرح کرده بودیم. در این تجربه جدید سعی شده که از تصنیف خوانی بعنوان محمل و شرکت عملی در این کارگاه ها استفاده کنیم.
آقای  دکتر “محمد پروا” در گشودن این مبحث و فراهم نمودن گفتکو و راه اندازی کارگاه شعر و ادب با گارگاه هنر همت گمارده و مطالب و منابع مورد نیاز این کارگاه نو پا را تدارک دیده اند.


ساعت ۱۰ – ۱۲  روز شنبه۲۲ اپریل ۲۰۱۷    در محل بتزدا – 4519 St. Elm Bethesda

جلسه اول:

۱- تعریف شعر

 

۲- چکامه نویسی – مصراع

 

آنکه بی باده کند جان مرا مست کجاست   آنکه بیرون کند از دیده و دل دست کجاست

جلسه اول: شناخت کوچکترین واحد شعر و نثر

الف/ کلیات: گرچه شعر یک پیکره کامل و پیوسته است اما این پیکره از اجزاء کوچکتری تشکیل گردیده کھ ھر جزء، دارای ساختاری مشخص و مدون است. برای شناخت شعر چه به عنوان سراینده شعر و چه به عنوان خواننده باید بھ روند آفرینش کوچکترین واحد شعر)مصراع( آشنا گردیدم.

ب/ اھداف برنامه: ھدف از این جلسه، شناخت مبانی زیباشناسی شعر و آشنایی با مصراع به عنوان کوچکترین واحد شعری است. در این راستا ھنرجویان پس از شناخت تفاوتھای نظم و نثر به تحلیل کوچکترین واحدھای تشکیل دھنده آن دو میپردازند.

ج/ مراحل کار:

– تعریف “جمله” به عنوان واحد تولید نثر – تعریف “مصراع” به عنوان واحد تولید نظم – روش طراحی یک مصراع – نگارش یک مصراع

ب/ بخش عملی: در این بخش ھنرجویان حدودا بین ٤ تا ١٠ بیت از شعری را به انتخاب شخصی برای کلاس انتخاب نموده و قرائت مینماید. در انتخاب شعر تنھا ملاک مورد نظر سلیقھ ھنرجو می باشد. (در صورت انتخاب “رباعی” و یا “دو بیتی” ھنرجو میتواند تعداد ابیات را کمتر انتخاب کند)

با توجه به اینکه، شعر انتخابی، تحلیل میگردد، لذا نیاز است شعر به روی کاغذ نوشته یا پرینت
گردد. )اشعاری کھ بروی موبایل و یا کامپیوتر است امکان تحلیل ندارد و ترجیحا دو نسخه از شعر تهیه شود(

موفق باشید- محمد پروا


آقای  دکتر “محمد پروا” در راه اندازی کارگاه شعرهمراه با گارگاه هنرهمت گمارده و مطالب و منابع مورد نیاز این کارگاه نو پا را تدارک دیده اند. شناخت زبان و زیبایی شناسی شعر , چنانکه در موسیقی , اگر با عمل همراه نگردد در حیطه نظر محدود و بتدریج به فراموشی سپرده میشود. بنا بر این کارگاه ضمن اینکه به حافطه شعری بسنده نمیکند به مکاتیزم درک وخلاقیت هنری در نظروعمل تاکید میورزد. سرودن شعر برای همگان ممکن واموختنی ست. هنر شعر گفتن علاوه برفنون زبانی به خلاقیت وعوامل دیگری وابسته است که به انها خواهیم پرداخت.


ساعت 12:00 – 1:00  روز شنبه June 03 , 2017 در   11304Spur Wheel lane Potomac MD

جلسه دوم: 

چکامه نگاری – بیت

   

آنکه بی باده کند جان مرا مست کجاست           آنکه بیرون کند از دیده و دل دست کجاست

بیت در شعر 

الف/ کلیات: 

بیت واحدی معنادار از شعرفارسی است که از دو مصراع تشکیل گردیده است. آنچه درساخت بیت دارای اھمیت است ارتباط وزنی، میزانی و معنائی دو مصراع تولید کننده بیت است.

ب/ اھداف برنامه: 

ھدف از این جلسه، تحلیل بیت و درک ارتباط مصراع مولد بیت است. درنھایت به شیوھای ساخت بیت میپردازیم.

ج/ مراحل کار:

– تعریف “بیت” به عنوان واحد معنادار شعرفارسی – شناخت نظم شکلی، مصراع مولد بیت – شناخت نظم معنائی، مصراع مولد بیت – روش طراحی)ساخت( یک بیت – نگارش یک مصراع

ب/ بخش عملی: در این بخش ھنرجویان مصراع نوشته شده در جلسات قبل را قرائت
مینماید. و از ھر مصراع دو بیت استخراج میگردد.

با توجه به آنکھ مھمترین بخش شعر نگارش بیت است. این تمرین چندین بار تکرار میگردد.


تمرین جلسه اول: جملات زیر را به مصراع تبدیل نمائید ) سعی شود از روش ھای مختلف استفاده شود(

۱( من تو را دوست دارم

۲( بھار دل انگیزی داریم

۳( تنھا دردی کھ درمان ندارد مرگ است

 ۴) جملاتی را به نثر نوشته وسپس به مصراع تبدیل کنید ( برمبنای علاقه شخصی)


تصنیف خوانی : 

 گفتم غمِ تو دارم  –  شعر حافظ

استاد محمد رضا لطفی و زویا ثابت

 شعر حافظ
گفتم غم تـو دارم ، گفتا ؛ غمت سرآیـد
گفتم که ماه من شو ، گفتا ؛ اگر بـرآیـد
گفتم ز مهرورزان رسم وفـا بـیـامـوز گفتا ز خوبـرویان ایـن کار کـمـتــر آیـد
گفتم که بـر خیـالت راه نـظر بـبـنـدم گفتا که شب‌رو ست او از راه دیـگر آیـد
گفتم که بـوی زلفت گـمراه عالمم کـرد گفتا اگر بـدانی هم اوت رهـبـر آیــد
گفتم خوشا هوا یی کزبـادصبح خیـزد گفتا خنـک نـسـیمی کز کوی دلبـر آیـد
گفتم که نـوش لعلت ما را بـه آرزو کُشت گفتا ؛ تـو بـنـدگی کـن کـو بـنـده‌پـرور آیـد
گفتم دل رحیمت کـی عزم صلح دارد ؟ گفتا مـگـوی بـا کس تـا وقت آن در آیـد

گفتم زمان عشرت دیـدی که چون سر آمـد ؟ گفتا خمـوش حـافــظ کاین غصّه هم سر آیـد


*برنامه عملی چگونگی ساخت شعر برای یک فطعه موسیقی ( یک ملودی ایرانی یا غیر ایرانی انتخاب و مبانی اولیه ساخت شعر مورد بحث و تمرین قرار میگیرد) این تجربه ممکن است خود به یک کارگاه ادامه دار  تبدیل شود.  متقابلا ساخت یک قطعه موسیقی بر روی یک شعر از شاعران کلاسیک وسپس  نو پرداز که این قسمت ممکن است دستمایه کلاس پیشرفته کارکاه فعلی موسیقی قرار گیرد.

سیزده بدر 1396


دوستان گروه هایکینگ کوه و دشت وکارگاه هنرسیزده بدر 1396را در Seneca Creek Park- Gaithersburgh MD جشن گرفتند

 

یکشنبه دوم آپریل 2017   صبح ساعت 11 به بعد

11950 Clopper Rd, Gaithersburg, MD 20878

Activities: dodge ball, jumping rope, backgammon, music, dancing, playing chess and cards etc……

Food: potluck, BBQ is strongly recommended also hot drinks; tea and coffee.

If you are planning to join us, please let us know how many people are in your party. If you have any questions please

 contact Hessam Dahi at (301)318-6243

جشن بهار در ماه فرهنگی خاورمیانه در راکویل

جشن بهار در ماه فرهنگی خاورمیانه  در راکویل 

Middle Eastern American Heritage Month Celebration of Spring

The Montgomery County Office of Community Partnerships
Middle Eastern American Advisory Group cordially invites you to the third annual

Wednesday, March 22, 2017~6:00 pm-8:30 pm



PACC PERFORMANCE

Darab Shabahang Keyboard, Bahman Zahiri Violin, Reza Saidi Tombak, Nazanin Zori Daff


Guest speaker
Dr. Nasser Saadat-Lajevardi,
Rumi scholar Performers: One Circle,
Faris El-Layl Dabke,
Nomad Dancers
کارگاه هنر – PACC 

 


Displays will feature the cultures of
Afghanistan, Egypt, Iraq, Iran, Lebanon, Pakistan, Palestine, Turkey.
The program includes county and state officials,
a guest presenter, live entertainment, and light fare


Executive Office Building Cafeteria,
101 Monroe Street, Rockville, MD
Parking is free at the County Office Building parking lot at E. Jefferson and Monroe Streets. The Rockville Metro Station is a five-minute walk


This event is free and open to the public
but RSVP is strongly recommended, contact Mimi Hassanein,
Middle Eastern Liaison, at
mimi.hassanein@montgomerycountymd.gov
(email preferred) or via phone at 301-379-7868


MEAAG Spring Celebration Flyer 

      ‌شب بدر کوبید                   دختری با چشم گریان سرک
دست نمناکش بروی شیشه ها        ره نشانی زد زغم و اندیشه ها
وز ورای شیشه های مه زده         راهی راه کبود غم زده
چشم های بی فروغش پر کشید
شب ،  چون روسپیّ  نا امید          دست بر خوی و سرشت خود
تا کشد رنگی چو رنگ خود پلید     بر سر شهر غم و ماتم زده
سر کشدبر هر دلی کو زنده است    بر سر هر کوی و بر زن سر زند
سر زند بر هر سرایی هر دری      بانگ تکفیر سپیدی بر زند
شب بکوبد خشمگین و خشمناک       شب بکوبد روی گل بن  روی خاک
شب بکوبد روی چشم تابناک          شب زند تیر هلاک
اندر این کنج غم سرداب زهر          بستری است از کاه و خاکستر
بستری چون روی بد کاران دهر      طفلکی معصوم،در بستر
کودک از پستان مام روزگار           نا گرفته،جز که،اندک جرعه ای
حالیا در بستر نابودی است             در کمند دیو خون آشامه ای
دخترک نالان و زار اندر غمش       سر بگرداند،به اه و ناله ای
می گشاید بازوان خسته را              می فشارد دست سرد بسته را
                چار قل بر لب ،           میدمد  بر صورتش
 کودک درمانده با لبخند مهر            مینوازد چهره و سیمای او
میخزد در دامن او همچو سحْر         می خرامذ بر بر و بالای او
دخترک درزیر لب نجوا کند            بارللها نامه ات بس دیر شد
صبح امیدم ،نوید روشنی                 در کدامین آسمان در گیر شد؟
بارللها این شب بیم و هراس            کی به پایان میرسد ؟
بارللها کودک زندانیم                    هرگز آزادی به خونش میرسد؟
روشنایی از ورای جنگل جهل و ستم      هر گز آیا پرتوی
                               برفراز بام و بومش میرسد؟
نور آزادی جوابش رعد وار          پیکر برج و حصار دیو را در هم شکست
آذرخش پاسخش دژ را شکست       هان، کلید روشنی قلب ا ست و دست
                              آن کلید دژ شکن دستان توست
                              آن سرای روشنی در جان توست
    بتاریخ  تحلیف ترومپ   Jan 20 2017   
ارادتمند   ناصر  سعادت لاجوردی  

کارگاه هنر – جشن نوروز ۱۳۹۶

هنر دوستان و هنرجویان گرامی

کارگاه هنر – pacc  جشن نوروز ۱۳۹۶ 

را در ۲۵ مارچ  در محل :

4915 St. Elmo Ave, Bethesda MD 20814

به میزبانی و حمایت گروه های ساهاجا  یوگا ( Sahaja yoga )

 و کلوپ UBMWC  – Unesco Body Mind Wellness Club

جشن میگیرد


این یک جشن ملی ست و شرکت در آن آزاد است

 ولی بعلت محدودیت جا لطفا فقط با

( RSVP) 

Mahvash 301 646 2571  or  pacc@artpars.org

Zohreh: 240 446 1658  or UnescoBodyMindWellnessClub.com

توجه!

برای برگزاری و تدارکات این برنامه به یاری و همکاری شما نیازمندیم

–  شرکت دراین جشن

شرکت در گروه موسیقی  شعر و رقص

تدارکات ( پاتلاک و نظافت و …)

لطفا هرچه سریعتر عماعنگ کنید

Mahvash 301 646 2571  or  pacc@artpars.org

Zohreh: 240 446 1658  or UnescoBodyMindWellnessClub.com


در این جشن کوچک ولی چند ملیتی  با شرکت هنرمندان هندی و اسپانیایی و ایرانی تبادل هنری و فرهنگی را نیز تجربه میکنیم.
 

سرودهای نوروزی

کارگاه هنر نوروز  ۱۳۹۶ را در ۲۵ مارچ و در این محل به میزبانی  یوگای ساهاجا و کلوب یونسکو بی ام و
جشن میگیرد. به همین منظور چند تصنیف نوروزی را برای اجرا آماده خواهیم کرد

ترانه سرا: هما میر افشار
ملودی بر اساس اثری از مرتضا برجسته
خوانندگان: زنده یاد ویگن، عارف، ستار، لیلا فروهر ،مرتضا برجسته، کوروس، اندی ، فتانه، دلارام
Mehrdad Rafii ( FM philharmonic). 1997


نت آهنگ


  برگزیده شعر برای تمرین

آمد از ره فصل زیبای بهار
نوبهاران خنده زد بر سبزه زار
پیک نوروزی رسید از آسمان
از سفر آمد پرستو نغمه خوان

باز شد چشم بنفشه بر بهار
زرد و نیلی در کنار چشمه سار
بخت اگر خواب است بیدارش کنید
( 2 ) عاشقانه باز دیدارش کنید

****

آمده نوروز در ایران زمین
خاک ما شد رشک فردوس برین
بوی نارنج و ترنج و عطر بید
می توان از تربت حافظ شنید

باز شد چشم بهاران بر خزر
شد صدفها خانه درّ و گوهر
دشت ارژنگ باز هم بیدار شد
( 2 ) از شقایق دامنش گلنار شد

****

نوبهاران خنده زد بر کوهسار
پونه زاران شد کنار چشمه سار
قطره شبنم به برگ گل چکید
شانه زد باد بهاران زلف بید

دامن ایران زگل سرشار شد
ای عزیزان موقع دیدار شد
بعد از این هر روز بهتر روز ما
( 2 ) جاودانه تا ابد نوروز ما

****

آمده نوروز در ایران زمین
خاک ما شد رشک فردوس برین
بوی نارنج و ترنج و عطر بید
می توان از تربت حافظ شنید

خون پاک عاشقی در جان ماست
ریشه این عشق در ایران ماست
هموطن نوروز تو پیروز باد
( 2 ) ای وطن هر روز تو نوروز باد


 پنجره باز میشود

 تصنیف شکوفه – ویگن

ای شادی آزادی

ای ایران

<

تجدید دوره آموزش پایه زبان موسیقی

اشکها و لبخند ها ،،دو ره می

 PACC – کارگاه هنر

شنبه اول آپریل  2017  ساعت 10 الی 12 بعد از ظهر

4915 St. Elmo Ave, Bethesda MD 20814

تجدید دوره آموزش پایه زبان موسیقی

دوره جدید سلفژ ( مبانی نظری و عملی زبان موسیقی )

نت آهنگ

دو، دو شب نخوابیدم

ر ،روی ماهت دیدم

می ، میخواد بیاد بارون

فا، فال میگیرم اکنون

سل، صلح خیلی بهتره

لا، لادن دل میبره

سی ، سیرم دیگر از تو

برخیزو با من ادا کن…دو دو شب نخوابیدم


پاسخ به برخی سولات :

س: آموزش تحليلي تصنيف خواني چيست؟

ج: آموزش تحليلي در واقع شناخت موسيقي ايرانياست كه شامل سلفژ و تيوري عمومي موسيقي وموسيقي ايرانی بطور خاص است. تصنيف خواني بخشعملي و تجربي ان است كه در ادامه به شناخت دستگاههاي ايراني و در مجموع لذت بردن بيشتر از موسيقيكمك ميكند.

س: چه كساني در اين كارگاه ميتوانند شركت كنند؟

ج: كارگاه موسيقي براي عموم از مبتدي گرفته  تا هنرجوياني كه بطور عملي مشغول آموزش ساز و آواز هستند مفيد فايده خواهد بود.

د: كساني كه قبلا ساز و آواز كار نكرده باشند چهاستفاده اي از اين كلاسها نسيب شان ميشود.

ج: نكته مهمي را مطرح كرده ايد. هستند بسيار كسانكه ميل دروني به هنر ها از جمله موسيقي دارند و بعلت فقدان شرايط لازم همواره از دست زدن به يك تجربه ملموس محروم بوده اند. ويا بعلت فرضيات ذهني مثلا نداشتن استعداد و يا قايل شدن به يك شكاف عميق بينهنرمند و بيهنران از محشور شدن و ممارست با انواعهنرها دور افتاده و فقط به ستايش و مصرف كننده صرف هنر بسنده ميكنند.
اولا حتي يك مصرف كننده خوب و حرفه اي كسي است كه دانش و آگاهي بالاتري از هنر دارد. شناخت عمومي و علمي از هنر ، باعث ارتقاي درك كيفي از هنر میشود.

 Tasnif khani  is a workshop, we practice traditional and pop iranian songs, then

1- we choose from series of songs and send the resources including lyrics, music note, audio and video links  to listen and practice before coming to workshop.

2- In the workshop we explain a little  bit about the musical analysis and related music theory of songs:

دستگاه و گوشه و ضربخواني و  تركيب شعرو ملودي

3- this is a group practice to understand music through ear training, singing and in the mean while learning the tone, the rhythm and manipulating wording to match the melody & rhythm. 4- we encourage singing but its not compulsory.4- it takes 2 to 3 hours,also there is a break in between.

5- we discuss and choose songs from Persian traditional and pop music

منابع :

شناخت نظری و عملی موسیقی ایرانی

اولین جلسه دوره سوم سلفژ

 PACC – کارگاه هنر 

دوره جدید سلفژ ( مبانی نظری و عملی زبان موسیقی )

شنبه اول آپریل  2017  ساعت 10 الی 12 بعد از ظهر

4915 St. Elmo Ave, Bethesda MD 20814 

پاسخ به برخی سولات :

سآموزش تحليلي تصنيف خواني چيست؟

جآموزش تحليلي در واقع شناخت موسيقي ايرانياست كه شامل سلفژ و تيوري عمومي موسيقي وموسيقي ايرانی بطور خاص استتصنيف خواني بخشعملي و تجربي ان است كه در ادامه به شناخت دستگاههاي ايراني و در مجموع لذت بردن بيشتر از موسيقيكمك ميكند.

سچه كساني در اين كارگاه ميتوانند شركت كنند؟

جكارگاه موسيقي براي عموم از مبتدي گرفته  تا هنرجوياني كه بطور عملي مشغول آموزش ساز و آواز هستند مفيد فايده خواهد بود.

دكساني كه قبلا ساز و آواز كار نكرده باشند چهاستفاده اي از اين كلاسها نسيب شان ميشود.

جهستند بسيار كسان كه ميل دروني به هنرها از جمله موسيقي دارند و بعلت فقدان شرايط لازم همواره از دست زدن به يك تجربه ملموس محروم بوده اندويا بعلت فرضيات ذهني مثلا نداشتن استعداد و يا قايل شدن به يك شكاف عميق بین هنرمندان و بيهنران از محشور شدن و ممارست با انواعهنرها دور افتااده و فقط به ستايش و مصرف كننده صرف هنر بسنده ميكنند.  اولا حتي يك مصرف كننده خوب و حرفه اي كسي است كه دانش و آگاهي بالاتري از هنر داردشناخت علمی 
و عملی از هنر ، باعث ارتقاِ  و درك كيفي ان هنر میشود.   

لطفا سوالات خودتان را در مطرح کنید.

 Tasnif khani  is a workshop, we practice traditional and pop iranian songs, then

1- we choose from series of songs and send the resources including lyrics, music note, audio and video links  to listen and practice before coming to workshop. 

2- In the workshop we explain a little  bit about the musical analysis and related music theory of songs: 

دستگاه و گوشه و ضربخواني و  تركيب شعرو ملودي

3- this is a group practice to understand music through ear training, singing and in the mean while learning the tone, the rhythm and manipulating wording to match the melody & rhythm. 4- we encourage singing but its not compulsory.4- it takes 2 to 3 hours,also there is a break in between.

5- we discuss and choose songs from Persian traditional and pop music

==================================================================

 لطفا به منابع زیر مراجعه کنید

 سایر منابع به فارسی

رقص شکوفه

رقص شکوفه

شده سر تا سر دشت سبز و گلناری
شکوفه های بی قرار روز آفتابی
به صبا بوسه دهند با لب سرخابی
ای شکوفه خنده تو جلوه ها دارد
آن روی زيبا نظر سوی ما دارد
دلداده بلبل دارد سخن ها
آراید از ساز و سخن بزم چمن ها
پروانه در بزم طرب آمده تنها
باد بهاری با بیقراری
شکوفه پرپر کندو لاله پریشان
بهر طرف دست صبا گشته گل افشان
شکوفه می رقصد از باد بهاری
شده سر تا سر دشت سبز و گلناری
عطر جان پرور گل می برد هوشم
نغمه مرغ چمن کرده خاموشم
ای شکوفه خنده تو جلوه ها دارد
آن روی زیبا نظر سوی ما دارد
شکوفه میرقصد از باد بهاری
شده سرتا سر دشت سبزو گلناری
شکوفه های بیقرار روز آفتابی
به صبا بوسه دهند با لب سرخابی
ای شکوفه خنده تو جلوه ها دارد
آن روی زیبا نظر سوی ما دارد

قافله سالار – ایران من

آهنگ ساز و اجرا محمد رضا لطفی

شعر مولانا

نت آهنگ
به اهتمام دکتر رضا سعیدی


بیا بیا دلدار من دلدار من


 صوتی گوشه های ردیف دستگاه راست پنجگاه

درس گفتارهای روزانه پیرامون تکنیک های اجرایی گوشه ها و تحلیل ردیف دستگاه راست پنجگاه
. چهارمضراب و درآمد راست.  ادامه گوشه های این دستگاه را در لیست یوتیوب ادامه دهید
تهیه و اجرا : بهراد توکلی

 

بیا بیا دلدار من – شعر مولانا

شعر مولانا

بیا بیا دلدار من دلدار من

درآ درآ در کار من در کار من

تویی تویی گلزار من گلزار من

بگو بگو اسرار من اسرار من

***

بیا بیا درویش من درویش من

مرو مرو از پیش من از پیش من

تویی تویی هم کیش من هم کیش من

تویی تویی هم خویش من هم خویش من

***

هر جا روم با من روی با من روی

هر منزلی محرم شوی محرم شوی

روز و شبم مونس تویی مونس تویی

دام مرا خوش آهویی خوش آهویی

***

ای فخر من سلطان من سلطان من

فرمان ده و خاقان من خاقان من

چون سوی من میلی کنی میلی کنی

روشن شود چشمان من چشمان من

ای یار من ای یار

ای یار من ای یار من ای یار بی‌زنهار من

ای دلبر و دلدار من ای محرم و غمخوار من

ای در زمین ما را قمر ای نیم شب ما را سحر

ای در خطر ما را سپر ای ابر شکربار من

***

خوش می روی در جان من خوش می کنی درمان من

ای دین و ای ایمان من ای بحر گوهردار من

ای شب روان را مشعله ای بی‌دلان را سلسله

ای قبله هر قافله ای قافله سالار من

***

ای یار من ای یار من ای یار بی‌زنهار من

ای دلبر و دلدار من ای محرم و غمخوار من

هشتم مارس روز جهانی زن

یک هشت مارس دیگر رسیده، و جهان هنوز تا برابری فاصله بسیار دارد. تغییرات سیاسی و روی کارآمدن نیروهای سیاسی افراطی یا پوپولیست‌هایی که یک حاصل وعده‌هایشان بازگرداندن جهان به سمت سیاست‌های نابرابر جنسیتی است، در کنار خشونت فراگیر برآمده از بحران‌های جنگ و مهاجرت به سود زنان نبوده‌اند. در ایران از یک هشت مارس تا هشت مارس بعدی، نبرد بر سر حقوق اولیه انسانی، اجتماعی و سیاسی زنان ادامه دارد.

با این حال، زنان از خیابان‌های نیویورک تا تهران، در نهادهای مدنی و در محیط‌های خصوصی و خانوادگی، دست از مبارزه نکشیده‌اند. یک سال دیگر پیش روی مبارزات زنان برای تحقق برابری جنسیتی است.

پرونده “زمانه” را که برگزیده‌ای از مطالب منتشر شده درباره عرصه‌های مختلف مبارزه زنان در ایران و جهان است، به مناسبت هشت مارس بخوانید.

 

تصنیف های نوروزی

تصنیف های نوروزی

 تصنیف بهار دلکش دستگاه – شور

تصنیف نوروزی « پنجره باز می شود» –   نوا

 پوران – گل اومد بهار اومد– سه گاه


شعر و کلام دکتر ناصرسعادت لاجوردی

دكتر ناصر سعادت لاجوردى

ناصر سعادت لاجوردى در تهران متولد شده و از دار الفنون ديپلم گرفته و درهمان سال اول دانشگاه بورس دانشجويى ممتاز گرفته است او از فرانسه مهندسى در شيمى كشاورزى و سپس دكترى در فيزيك و شيمي خاك و در دانشكاه ايالتى كانزاس فوق دكترى در اكولوژى دارد. اخرين مقام اودر دانشگاه تهران استاد تمام وقت پايه ٩ بوده است وى مؤلف ٨كتاب درسى و يك كتاب شعر است كه ممنوع الچاپ است كتابى هم به انگليسى دارد كه داستان هاى كوتاه انتقادى است او حدود يكصد مقاله پژوهشى دارد و در دانشگاه هاى لندن و پنسيلوانيا پژوهشگر ارشد بوده است او جايزه بهترين تحقيق را قبل از انقلاب برده است بعد از بازنشستگي درزمينه فلسفه كار ميكند و قلم ميزند و كتابى براى چاپ اماده دارد گه در زمينه. عشق و فلسفه است نا گفته نماند كه او مسئولیت های إدارى مختلفة 

سروده ها:

 کانون فرهنگی واشنگتن دی سی     موضوع : تأثیر افلاطون بر روی آثار مولانا

 

چیست بودن

با سلام و آرزوی بهترین شاد باش ها.

این اخرین نوشته را که از ناقابلی مثل خس و خاشاک است توشه راهم برای سال جدید میباشد . ابتدا باید بگویم که به نقل از بودا، ما همان هستیم که اندیشه ما به ان مشغول است ، عین همین گفتمان را  افلاطون دارد  و مولانا هم به پیروی از این دو اسطوره  میگوید:
گر در طلب جوهر کانی ، کانی
گر در طلب لقمه نانی ، نانی
این نکته نغز اگر بدانی ، دانی
آنچیز که اندر پی آنی، آنی
به عبارت دیگر اگر به دنبال عشق هستیم، از دودمان عشقیم، و اگر از نفرت میسراییم و تمام روان و جانمان در ان سرزمین است از جنس نفرت هستیم و اگر شب و روزمان در اندیشه پول است از آن قماشیم ، جالب است که امروزه نیز همبستگی های مثبتی در این باب روانشناسان عنوان میکنند.

باری شعری دراین زمینه سرودم که هنوز خام است ..وان بدین گونه است..
چیست بودن؟ جمله در نفرت بهم در کوش بودن؟           لب ز لب نی باز کردن،همچو شب خاموش بودن؟
یا بدون پّر وبالی، از قفس پرواز کردن ؟                    یاکه با فّر و تکبر در ته چه  موش بودن ؟
لی مع الله گفتن و از بند و از باور پریدن؟                  یا به بند ذهن در سرداب غم بی هوش بودن ؟
 یا در افسوس ندامت در پشیمانی نشستن                    یا که با دل گفت کردن،با دلی هم گوش بودن؟
رنگ ها را یک به یک تکفیر و از گردونه راندن          وز برای باوری،سجاده ها بر دوش بودن ؟
 دیگران را از ورای زنگ دل مقلوب دیدن                 بار خود را جمه زّر ناب ،دوشادوش بودن ؟
آنچه را از کولبارت در رهم افسانه میکردی               جمله از نفرت نشان،واز عاشقی،خاموش بودن
یک دوروزی عشق را بر جای نفرت نانشانده              تا زدریای شفا و عفو ،جان،در نوش بودن
تهمت و نفرت بسان خشم خون آرد به چشم               جان رها کن در نبودن،کوست در آغوش بودن

                                  ارادتمند ، ناصر سعادت لاجوردی

سمفونی خلیج فارس در عسلویه روی صحنه رفت

به رهبری شهرداد روحانی

سمفونی خلیج فارس در عسلویه روی صحنه رفت

سمفونی خلیج فارس در عسلویه روی صحنه رفت

 نوای فارس: نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران که برای اجرای استانی چند هفته است که مشغول تمرین هستند  عصر روز یکشنبه 10 بهمن ماه اولین اجرای خود در بندر عسلویه را روی صحنه بردند.

آیین بزرگداشت جواد معروفی در تالار وحدت برگزار می شود

آیین بزرگداشت جواد معروفی در تالار وحدت برگزار می شود

آیین بزرگداشت جواد معروفی در تالار وحدت برگزار می شود

نوای فارس: به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی مراسم بزگداشت جواد معروفی روز جمعه توسط موسسه فرهنگی هنری راد نواندیش برگزار خواهد شد.

ناصر ایزدی مدیر موسسه و رهبر ارکستر ملی مهر در این باره گفت: ما تصمیم گرفتیم از بزرگان و پیشکسوتان عرصه موسیقی در حد توان خود تجلیل کنیم. در همین راستا برنامه هایی برای بزگداشت و نکوداشت اساتید گرانقدر عرصه موسیقی: استاد توکل و استاد فرهنگ فر  و استاد گلچین به شکل جداگانه برگزار کردیم که خوشبختانه با استقبال بی نظیر علاقه مندان موسیقی قرار گرفت. در ادامه همان برنامه ها، این بار آیین بزرگداشتی برای استاد جواد معروفی برگزار می شود.

تصنیف راز دل – دستگاه همایون آواز اصفهان

تصنیف  راز دل – دستگاه همایون آواز اصفهان

آهنگساز :  استاد همايون خرم
ترانه سرا : مرحوم استاد بهادر يگانه

نت آهنگ

نت آهنگ

 


شعر آهنگ

ای بی وفا ، راز دل بشنو ، از خموشی من ، این سکوت مرا ناشنیده مگیر
ای آشنا ، چشم دل بگشا ، حال من بنگر ، سوز و ساز دلم را ندیده مگیر

امشب که تو ، در کنار منی ، غمگسار منی ، سایه از سر من تا سپیده مگیر
ای اشک من ، خیز و پرده مشو ، پیش چشم ترم ، وقت دیدن او ، راه دیده مگیر

دل دیوانه ی من به غیر از محبت گناهی ندارد ، خدا داند
شده چون مرغ طوفان که جز بی پناهی ، پناهی ندارد ، خدا داند

منم آن ابر وحشی که در هر بیابان به تلخی سرشکی بیفشاند
به جز این اشک سوزان ، دل نا امیدم گواهی ندارد ، خدا داند

ای بی وفا ، راز دل بشنو ، از خموشی من ، این سکوت مرا ناشنیده مگیر
ای آشنا ، چشم دل بگشا ، حال من بنگر ، سوز و ساز دلم را ندیده مگیر

دلم گیرد هر زمان بهانه ی تو ، سرم دارد شور جاودانه ی تو
روی دل بود به سوی آستانه ی تو

چو آید شب، در میان تیرگی ها، گشاید پر، روح من به شور و غوغا
رو کند چو مرغ وحشی ، سوی خانه تو

ای بی وفا ، راز دل بشنو ، از خموشی من ، این سکوت مرا ناشنیده مگیر
ای آشنا ، چشم دل بگشا ، حال من بنگر ، سوز و ساز دلم را ندیده مگیر

امشب که تو ، در کنار منی ، غمگسار منی ، سایه از سر من تا سپیده مگیر
ای اشک من ، خیز و پرده مشو ، پیش چشم ترم ، وقت دیدن او ، راه دیده مگیر…بهادر یگانه


اطلاعات بیشتر

در باره دستگاه همایون و آواز اصفهان  بخوانید