ببار ای بارون
محمدرضا شجریان:خواننده
کیهان کلهر: آهنگساز، تنظیم و نوازندهٔ کمانچه و سهتار
شعر از علی معلم دامغانی
=> آشنایی با اواز دشتی
ببار ای بارون ببار با دلم گریه کن خون ببار
در شبای تیره چون زلف یار بهر لیلی چو مجنون ببار ای بارون
دلا خون شو خون ببار بر کوه و دشت و هامون ببار
دلا خون شو خون ببار بر کوه و دشت و هامون ببار
به سرخی لبهای سرخ یار به یاد عاشقای این دیار
به کام عاشقای بی مزار ای بارون
ببار ای بارون ببار با دلم گریه کن خون ببار
در شبای تیره چون زلف یار بهر لیلی چو مجنون ببار ای بارون
ببار ای ابر بهار با دلم به هوای زلف یار
داد و بیداد از این روزگار ماهو دادن به شبهای تار ای بارون
ببار ای بارون ببار با دلم گریه کن خون ببار
در شبای تیره چون زلف یار بهر لیلی چو مجنون ببار ای بارون
دلا خون شو خون ببار بر کوه و دشت و هامون ببار
دلا خون شو خون ببار بر کوه و دشت و هامون ببار
به سرخی لبهای سرخ یار به یاد عاشقای این دیار
به کام عاشقای بی مزار ای بارون
ببار ای بارون ببار با دلم گریه کن خون ببار
در شبای تیره چون زلف یار بهر لیلی چو مجنون ببار ای بارون
با دلم گریه کن خون ببار در شبای تیره چون زلف یار
بهر لیلی چو مجنون ببار ای بارون
شب، سکوت، کویر یک آلبوم موسیقی سنتی ایرانی است با آهنگسازی کیهان کلهر و با صدای محمدرضا شجریان که در سال ۱۳۷۳ ضبط موسیقی آن و در سال ۱۳۷۶ ضبط آواز و تدوین آن صورت گرفت و نهایتاً در آذرماه سال ۱۳۷۷ منتشر شد.
شب، سکوت، کویر | |
---|---|
آلبوم استودیویی از | |
انتشار | دل آواز |
ژانر | موسیقی سنتی ایرانی |
ناشر | دل آواز |
این آلبوم در آواز دشتی بوده و توسط کیهان کلهر آهنگسازی و تنظیم شدهاست. بیشتر ترانههای این آلبوم بر اساس موسیقی مقامی شمال خراسان است. کیهان کلهر در گفتوگویی با بهرنگ تنکابنی در مورد همکاری با محمدرضا شجریان در این آلبوم گفتهاست: «من از قبل آقای شجریان را میشناختم. هیچوقت فرصت همکاری پیش نیامده بود ولی همدیگر را میشناختیم. هر وقت هم که ایشان به کانادا تشریف میآوردند، همدیگر را میدیدیم. ایشان از فعالیتهای من خبر داشتند. در ملاقاتی که پس از مدتها در تهران با ایشان داشتم، استاد از کارهای من جویا شدند که من خبر از ضبط این مجموعه دادم. پس از آنکه جزئیات کار را برایشان تعریف کردم، خیلی ابراز علاقه کردند که بخشهایی از کار را بشنوند. روزی با هم قرار گذاشتیم تا کار را تا همان مرحلهٔ قبل از میکس که ضبط کلی بود، برایشان پخش کنم. آقای شجریان خیلی خوشش آمد. درک او از کار و هوش بسیار بالایش به کار کمک کرد. با اینکه کار نصفهونیمه ضبط شده بود و خیلی از بخشهای کار را فقط برای ایشان تعریف کردم، ایشان ذهنیت مرا کاملاً فهمید و کاملاً مانند موسیقیدان حرفهای با کار برخورد کرد.»[۱]